Op naar Jokkmokk! - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van Roos - WaarBenJij.nu Op naar Jokkmokk! - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van Roos - WaarBenJij.nu

Op naar Jokkmokk!

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

22 Mei 2007 | Zweden, Jokkmokk

Vrijdag 18-05-2007, Luleå - Jokkmokk

Rond negen uur opgestaan, spullen ingepakt en de boel aan kant gemaakt. Daarna ben ik nog even naar het tankstation geweest om iets te kopen en heb ik nog een paar foto's gemaakt. Rond twaalf uur ben ik naar buiten gegaan en het zonnige Luleå ingetrokken met mijn bagage op sleeptouw. De jongen in het benzinestation heeft me aangewezen waar ik geld kan pinnen; tegenover de MacDonalds (WAT? dat zegtie nu!) onderweg blijkt het centrum drukker te zijn dan verwacht en omzeil ik een groep street-dancende mime-spelers (?) en een zingende gitarist die Black Velvet Band staat te spelen (waar is mijn oom + mondharmonica als je hem nodig hebt?)

Een kwartiertje sjouwen later bereik ik het busstation en koop ik mijn ticket voor de bus naar Jokkmokk. En wat voor een bus!! Een luxe dubbeldekker met vierzitsplaatsen met tafeltjes beneden, en boven tweezitters met radio, aansluiting voor je koptelefoon en zelfs voor je bluetooth headset! Ik bedenk me dat ik het hier wel 2,5 uur vol kan houden, plaats mijn bagage beneden en kruip zelf bovenin de bus. Waarom hij zo groot is weet ik niet, want samen met mij zitten er nog maar vier anderen in de bus. Met de luxe heb ik geen problemen dus ik installeer me voor de rit, klaar met fototoestel, want nu zie ik Lapland pas echt van dichtbij.

Al snel concludeer ik dat er niet veel veranderd is en dat het een reis zal worden met bos-bos-bos-bos-meertje-bos-bos-bos enzovoorts. Toch laat ik mijn aandacht niet verslappen en dat is maar goed ook, want na 1,5 uur zie ik een eland de bosjes in schieten! Nog geen 24 uur in Lapland en nu al een eland gezien, wat een mazzel! De anderen in de bus lijken niet in het minst verrast, maar ik zit te hupsen op mijn stoel "een eland! een eland!" Dan papa en mama maar even gesmst, want ik moet het toch met iemand delen. Afijn, onderweg stopt de bus regelmatig omdat de busschauffeur ook de rol van postbode vervult. Ik bedacht me dat het dus niet nodig was geweest om drie keer van tevoren naar de wc te gaan, omdat we om het halfuur bij een tankstation stilstaan. Goed om te weten voor de volgende keer.

Om halfvijf kom ik aan in Jokkmokk, waar sneeuw ligt! En veel natte zooi, omdat de sneeuw hard aan het smelten is. Ik sjouw met mijn bagage naar het Vandrarhem waar ik een iets mindere kamer krijg dan in Luleå, namelijk een stapelbed, houten tafel met twee stoelen en that's it. Wat dan wel weer grappig is, is dat hier een Duitse jongen logeert (Patrick) die ook vandaag vanuit Luleå is gekomen, en die afgelopen nacht zelfs in hetzelfde hostel heeft gelogeerd in de kamer naast mij. Hij is een ontsnapte Erasmus-student die eigenlijk in Finland hoort te zitten maar nu in zijn eentje Zweeds Lapland doorreist. Dat komt mooi uit, want nu kunnen we samen de omgeving te verkennen, in mijn eentje waag ik het namelijk niet om de bossen in te trekken.

Na het avondeten maken we een tocht rond het meer, wat een redelijke toch wordt omdat het meer een beetje groter is geworden door de gigantische hoeveelheid smeltwater. Eenmaal terug in Jokkmokk kijken we een beetje rond naar wat er allemaal te vinden is aan winkels en restaurants. We zien op een affiche dat in restaurant Opera de Delta River Band zal spelen vanavond. We weten niet wat voor band dat is, maar het is kennelijk the place to be vanavond in Jokkmokk. Later op de avond gaan we dus naar restaurant Opera, waarvan de ramen afgeplakt zijn om nog iets van donkerte te creeëren, want het is natuurlijk gewoon nog licht. Zo te horen is de Delta River Band een country band, niet echt mijn ding, en zijn er een aantal lokale Zweden die straalbezopen tegen je aan beginnen te lallen, ook niet echt mijn ding. Entré is 80 kronen, dat is de druppel en we besluiten dan ook om een ijsje te gaan eten bij het tankstation en daarna een film te kijken in het hostel, want wie gaat er nu slapen als de zon schijnt? Home Alone met Zweedse ondertiteling is erg grappig. Om twaalf uur 's nachts was de zon nog aan het ondergaan, en rond halftwee begon hij alweer met opkomen. Toch maar slapen dan.

  • 22 Mei 2007 - 15:20

    Maartje:

    Wat een avonturen, Roos :P!

    Veel plezier daar :-)

    Groetjes, Maartje

  • 26 Mei 2007 - 13:20

    Han:

    overeenkomst tussen bus en trein?
    berken den berken den berken den berken den berken den berken berken berken den (spoorwegovergang)
    berken den berken den berken den
    enz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Jokkmokk

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Juli 2007

De thuiskomst

08 Juni 2007

De reus

27 Mei 2007

Verhuisbericht!

22 Mei 2007

Een beetje vakantie

22 Mei 2007

Op naar Jokkmokk!
Roos

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 6666

Voorgaande reizen:

17 Mei 2007 - 18 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: