Een beetje vakantie - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van Roos - WaarBenJij.nu Een beetje vakantie - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van Roos - WaarBenJij.nu

Een beetje vakantie

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

22 Mei 2007 | Zweden, Jokkmokk

*** er staan nog twee andere nieuwe berichten, zoals je links kunt zien, omdat ik nogal achterliep met het plaatsen van berichten en foto's! Ga er dus maar even goed voor zitten! ***

Zaterdag, 19-05-2007, Jokkmokk

Uitgeslapen, want het is snertweer en berekoud. Ik houd niet van beren, ze kunnen rennen, zwemmen en in bomen klimmen, dus als je een kwaaie tegenkomt ben je gewoon de pineut en ik zou denk ik al doodgaan voordat hij me nog maar aangeraakt zou hebben. Het is echt erg koud buiten, daarom maar even een bezoekje gebracht aan het Ájtte museum, over de Sami (hoe toepasselijk) Ik ben er al een aantal keer geweest, maar Patrick nog niet, dus dat was leuk. De film waarin onder andere getoont wordt hoe de Sami vroeger hun rendieren castreerden (met hun tanden!) lieten ze niet meer zien, maar verder was alles nog hetzelfde. Omdat ik alles al eens gezien had, las ik nu maar wat uitgebreider de gids die erbij hoort, waar erg veel informatie in staat. Ik wilde erachter komen of er nog nuttige dingen instonden voor mijn onderzoek, maar het meeste wist ik al wel.

's Avonds heb ik renskav (soort rendierkebab) en pytt i panna (blokjes aardappel, ui en ham) klaargemaakt, wat natuurlijk niet anders kan als je Zweden bezoekt, want dit is typisch Zweeds eten, zo Zweeds zelfs dat je het bij Ikea kunt kopen. Na het eten ben ik opnieuw samen met mijn Duitse huisgenoot gaan wandelen, maar nu een ander pad en wat verder. Foto's gemaakt van de oude Sami marktplaats. Eigenlijk liepen we weer veel te ver, vergaten de tijd en uiteindelijk gingen we rond halfelf pas weer terug. Maakt niet uit, de zon schijnt toch wel. Op de terugweg, midden in het bos, draait Patrick zich plotseling om alsof hij door een wesp gebeten wordt en gilt als een klein meisje. Ik schrik me dus helemaal wezenloos, kijk ook achterom en zie een grote dikke bruine hond op ons af stormen, waarvan Patrick dacht dat het een beer was. Het was een leuke vrolijke hond en ik denk dat het een halfuur heeft geduurd voordat ik kon stoppen met lachen, maar Patrick was not amused. De hond leek van niemand te zijn en volgde ons helemaal tot in Jokkmokk, vond het wel gezellig denk ik. Teruggekomen nog een film gekeken en vervolgens slapen.


Zondag, 20-05-2007, Jokkmokk

Iedereen heeft het vandrarhem verlaten, dus ik heb het huis voor mezelf vandaag. Ik barst van de spierpijn van al het lopen, sjouwen, klimmen en wandelen, dus voor mij een rustdag vandaag. Ik ga wat werken voor school, want dat is natuurlijk wel de bedoeling. Ik baal ervan dat ik niet op het internet kan, gisteren in het vandrarhem werkte het niet goed en de bibliotheek gaat morgen pas weer open. Even wachten dan maar, en hopen dat mijn enquete morgen is aangekomen via e-mail, want dinsdag heb ik mijn eerste afspraak op Bokskolan, het gymnasium van Jokkmokk. Ook is morgen het toeristenbureau pas weer open, en dat is handig want ik wil morgen proberen om te verkassen naar een andere accomodatie. Misschien weer in een kamer of appartement, maar het liefste zou ik in het studentenhuis van de Sami school hier willen verblijven, want dat is A: in het centrum, B: gezellig en C: ik kom in contact met de studenten hier en krijg zo hopelijk zoveel mogelijk mensen te pakken om mijn enquete in te vullen. Drie vliegen in één klap dus, nu maar hopen dat het mogelijk is. Morgen ga ik ook langs bij het museum, nog een keer, nu niet als bezoeker maar om informatie en advies te vragen voor mijn onderzoek. De mensen van het museum hebben al aangegeven dat ze graag mijn onderzoek zouden ontvangen als het klaar is, dus dan mogen ze ook wel een beetje helpen vind ik.


Maandag, 21-05-2007, Jokkmokk

Mijn enquete zal later aankomen dan verwacht, helaas. Nog een beetje wachten dus. Dan maar een beetje relaxen en van de omgeving genieten. 's Avonds ga ik naar de filmpremiere van Music & lyrics in het gemeenschapshuis van Jokkmokk. Volgens mij is de premiere hier een beetje laat, maar dat doet er niet toe. Over drie weken komt ook de premiere van Spiderman 3. In Jokkmokk is alles een beetje later, denk ik. De film is best leuk en gelukkig in het engels, zodat ik alles goed kan volgen. Alleen moeten mijn Zweedse medekijkers soms lachen om grapjes die in het engels helemaal niet zo grappig zijn. Misschien is het leuk vertaald, of misschien hebben ze gewoon een ander soort gevoel van humor.

Ik zit overigens nog steeds in hetzelfde hostel, want had nog niet zoveel zin om te verhuizen, dat doe ik morgen pas. Ik ben inmiddels lid geworden van de hostelverenigiing, dus het is best goedkoop, helemaal aangezien ik het huis voor mezelf alleen heb op het moment. Dat zal dit weekend wel anders zijn, want dan is het natuurlijk pinksteren enzo.

Een beetje eenzaam is het wel en ik mis iedereen! Maar het gaat tot nu toe goed. Ik vind het leuk om jullie berichtjes te lezen enzo! En verder zal ik binnenkort hard aan het werk moeten. Dus ik kan me voorlopig nog wel vermaken hierzo! Binnenkort zal ik weer een nieuw bericht plaatsen hoe het gaat.

groetjes en veel liefs van Roos

  • 22 Mei 2007 - 14:43

    Klas:

    Jeetje Roos,wat een mooie plaatjes!Helemaal te gek om Jokkmokk in dit jaargetijde te zien.Prachtig.Bij het zien van de renskav begonnen Jim en ik spontaan te kwijlen....Je behuizing valt me mee zo te zien,beetje stuga-achtig,lekker minimalistisch,less is more.Wij kijken elke dag naar de webcam of je niet toevallig langs loopt.Dat zal wel slijten hoor.Die mooie nacht van vrijdag op zaterdag hebben we ook gezien.
    Trouwens,blijf zo schrijven,het leest als een trein en Bill Bryson en Redmond O'Hanlon verbleken erbij.Dikke kussen van Jim en mij.

  • 22 Mei 2007 - 14:46

    Wannes:

    Woef,blaf,ieuw ieuw,waf waf waf.(wat een lollige hond,als je hem nog eens ziet doe hem de groeten van mij)Lik,lik,lik.
    Wannes,diegaat oefenen om beren op te jagen.

  • 22 Mei 2007 - 19:41

    Josien:

    Hoi Roos,
    Leuk om je berichtjes te lezen. Ik had net een trotse Klas aan de telefoon om me te wijzen op je foto's en berichten.
    Vorig jaar heb ik aan dezelfde zee gezeten, maar dan aan de andere kant in Finland.
    Leuk verhaal van de beer. Ik had vorig jaar hetzelfde met een haas. Jeezus wat zijn die beesten groot. Hij kwam ook recht op me af. Ik ook gillen en zo snel mogelijk naar binnen. In mijn geval was het Jim (die andere) die helemaal plat lag van het lachen.
    In juli ga ik naar India en overweeg ook waarbenjijnu te openen. Met mijn klas (ook die andere) doe ik nu een thema over ontwikkelingslanden. Dinsdag nemen ze allemaal een cadeautje mee om aan iemand mee te geven voor een schooltje in Calcutta. Daar is het veel warmer dan in Lapland.
    16 graden lijkt me ideaal. Volgend jaar maar weer naar Lapland, met Jim en zonder mijn klas.
    Lieve Roos, ik vind je superstoer!!!!! En dat beetje eenzaamheid hoort erbij. het is er op het ene moment en op het andere moment is het er weer niet en ben je weer hartstikke blij en trots op jezelf.
    Ik ben ook trots op je en ik schep zo af en toe weleens op over je hiero in Amsterdam.

    Tot later!
    Josien


  • 22 Mei 2007 - 22:29

    Marga:

    Elke avond voor het slapen even op de computer om te kijken of je al weer wat geschreven hebt vandaag mazzel dus wel drie verhaaltjes voor het slapen gaan.Ik had helemaal niet bedacht dat het al zo lang licht is maar we gaan ook al weer snel naar juni natuurlijk.
    Leuke foto's om te kijken en leuke verhalen om te lezen. Wat Klaske zei dacht ik ook al toen ik de Foto's zag het is net een stuga je hebt alleen wel wat meer ruimte. Alles zo heel vertrouwd en toch net even wat anders doordat je zo vroeg in het jaar in Jokkmok bent. Ik hoop voor je dat het allemaal wil vlotten met je enquette en je onderzoek.
    Geniet lekkker van alle heerlijkheden in (jawel)ONS Lapland en doe al die Same maar de groetjes van ons.

    Dikke Kus

  • 22 Mei 2007 - 22:51

    Freek:

    Het is ongeloveloos maar je wordt op de voet gevolgd hier. Op me werk vroegen ze ook al hoe je het had en of je in stockholm inderdaad ineens een boot langs zag komen.

    Zo te horen heb je het nogsteeds naar je zin, misschien wat eenzaamheid nu aar dat gaat zo weer weg. Die maand is om voor je er erg in hebt en dan baal je ervan.(of misschien niet maar dat zie je dan wel weer nietwaar?)

    Ik wou datik zo leuk kon schrijven als jij doet. Als ik mijn verslag terug lees en da die van jou vind ik jouw verslagen veel leuker om te lezen.

    Geniet nog van je tijd lief nichtje. En houd ons op de hoogte zodat wij ok van jouw tijd kunnen genieten.

    Dikke knuff van je neefje Dundee;)

  • 23 Mei 2007 - 09:24

    Goke:

    hi Roos, we wisten niet dat je al weg was. Ik heb je verhalen gelezen, heel leuk geschreven en wil je volgen op je (werkbezoek). Je hebt al mooie fotos gemaakt. We wensen je erg veel succes met je afstudeerproject. groetjes

  • 23 Mei 2007 - 21:16

    Dianne Proost:

    Hoi Roos, Kwam vanmorgen je moeder met hond tegen en zodoende weet ik van je avontuur. Machtig zeg, mooie foto's en stoere verhalen. Je weet toch echt het verschil tussen een hond en een beer? Juf Janneke heeft ooit een verhaal verteld dat je als je een beer ziet moet gaan zingen en het eerste wat bij haar te binnen schoot was het wilhelmus!! Ik wil je het hele verhaal nog wel eens vertellen hoor. Jij tussen de Lappen en gijs tussen de chinezen! (maar die is alweer terug) Nu ik volg je en wens je veel succes.
    Groetjes, Dianne.

  • 24 Mei 2007 - 13:57

    Danique:

    Super stoer om te lezen hoe je het hebt in Lappieland. Vooral je kunstfoto's haha zijn erg artistiek.

    Heb je al leuke mensen ontmoet? Al begonnen met je enquete ondertussen? Ik zie je berichtjes en foto's tegemoet!

    Dikke kus, Niek

  • 24 Mei 2007 - 18:15

    Inge:

    AAAARGH, jij bent in Zweden en hebt het verdorie warmer dan ik in Zuid Afrika! Ik heb me doodgelachen om 'de beer', maar misschien dat Patrick dat ook niet helemaal kan waarderen. Maar wat maakt het uit, dit snapt ie toch niet! Gek he, ik ben jaloers op je. Laat ik volgend jaar toch maar op je 'aabod' ingaan en met je naar Zweden rijden!
    x

  • 24 Mei 2007 - 21:23

    Oskar:

    hey roosje
    ja je verwacht het niet maar k volg je zelfs ik vind het tot nu toe egt super en mooie foto's enzo!! geniet er van en succes

    kus

  • 25 Mei 2007 - 13:30

    Coco:

    He Roos mooie foto's maar die in de huiskamer dat je een boek zit te lezen is wel heeel serieus hoor
    gr dikke kus COCO

  • 25 Mei 2007 - 18:31

    Anita:

    Hoi Roos,
    Leuk te kunnen lezen wat zoal tot nu toe gedaan hebt. Heimwee krijg ik er van. Enne .. of het nu zo erg is dat je geen filmpje meer te zien krijgt van het kastreren op de "oude" manier in het samen-museum, ik weet het niet hoor!
    Hopelijk zit je ondertussen in een gezelliger woonomgeving en ben je al was opgeschoten met je enquetes.
    Ook de groetjes van de andere goedschalken, Anita
    P.S. Ik zit nu helemaal te balen, dat we dit jaar niet naar het hoge noorden kunnen.

  • 26 Mei 2007 - 13:02

    Lien:

    Hey Roos

    Hier is het jaloezie ten top! Geniet van je avontuur en véél succes met je onderzoek.

    Groetjes
    x Lien x

  • 26 Mei 2007 - 13:22

    Han:

    moooooie plaatjes
    leuke verhalen.
    Ga zo door !
    XX

  • 26 Mei 2007 - 18:57

    Mimi:

    Hey liefste Roos!

    Super joh al die verhalen die je meemaakt in het verre zweden! Jammer dat kebab die je vandaag gegeten had behoorlijk tegenviel....pas goed op jezelf, en voor beren en overstekende rendieren. Doe je lekkere gebreide rendierentrui maar aan, lekker warm. Wens je erg veel succes met je onderzoek, en uiteraard ben ik vanaf vandaag (ben ook een dag terug uit het buitenland) een frequente lezer van je verhalen!

    Miss y meid, dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Jokkmokk

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Juli 2007

De thuiskomst

08 Juni 2007

De reus

27 Mei 2007

Verhuisbericht!

22 Mei 2007

Een beetje vakantie

22 Mei 2007

Op naar Jokkmokk!
Roos

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 6672

Voorgaande reizen:

17 Mei 2007 - 18 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: